Šárka Zajíčková 10 min. 15 min.

I přesto, že je Low-FODMAP dieta celosvětově velmi úspěšná a dokáže pomoci nemalému počtu lidí se syndromem dráždivého tračníku, stále je tu možnost, že na vás nebude zabírat. Co si v takovém případě počít?

1) Ujistěte se, že jste eliminační fázi dodržovali správně

Pokud se vám během eliminační fáze párkrát stalo, že jste jedli i potraviny, které nejsou v této části diety doporučené, je možné, že vám právě z tohoto důvodu potíže neustoupily. Zkuste si eliminační fázi o pár týdnů prodloužit a tentokrát ji opravdu poctivě dodržujte. Pokud i nadále vaše potíže stále trvají a ani trochu se vám neulevilo, pokračujte s dalšími opatřeními.

2) Vylučte možnost intolerance

Pokud se vám symptomy objevují nejčastěji zhruba 90 minut po jídle, nechte si u lékaře vyšetřit možnost intolerance některých potravin. Velmi často bývá problematická laktóza, lepek, vejce a sója. V případě, že pojmete podezření na jinou potravinu, která vám dělá problémy, svěřte se lékaři i s tím. Rozhodně si nic z toho nenechávejte pro sebe a utíkejte ke svému praktickému lékaři, případně přímo ke gastroenterologovi.

3) Zbavte se dalších možných spouštěčů

FODMAP potraviny nejsou jediné, které mohou ve vašem trávicím traktu napáchat škody. Zkuste na čas ze svého jídelníčku úplně vyřadit kofein, alkohol, nasycené tuky, smažená a konzervovaná jídla. Dalším krokem může být zmenšení porcí, které si běžně nakládáte na svůj talíř. Velké porce jídla totiž mohou způsobovat nadměrné stahy uvnitř střev. A tyto stahy pak způsobují nepříjemné bolesti a průjmy. Přesto, že dieta Low-FODMAP povoluje některé typy cukrů, je dost možné, že vaše tělo netoleruje cukr v žádné formě. Zkuste tedy na čas vyřadit také klasický bílý cukr, třtinový cukr, melasu, javorový sirup i rýžový sirup a slaďte pouze stévií. K dostání jsou dnes stéviové kapky i tabletky. Případně si můžete rostlinku stévie vypěstovat sami doma. Při vyřazování cukru z jídelníčku si dejte pozor také na skryté cukry v pečivu (i bezlepkovém!), kečupech a dalších průmyslově zpracovaných produktech.

Mezi nejproblémovější potraviny při dráždivém tračníku obecně patří:

  • káva
  • alkohol
  • kukuřice
  • lepek
  • cukr
  • sója

4) Snižte hladinu stresu

Jestliže vás syndrom dráždivého tračníku provází již delší dobu, slyšeli jste nejspíš tuto radu mnohokrát. Stres samozřejmě nemusí být prvotní příčina vašich potíží. Rozhodně však může vaše symptomy výrazně zhoršovat. Stresové situace můžete běžně zažívat v zaměstnání, ve škole, v osobním životě, ale také třeba během cestování. Každý z nás je někdy ve stresu a občasným nervům se nikdo z nás bohužel nevyhne. Problém však nastává tehdy, kdy se pod tlakem nacházíme prakticky neustále. Zkuste se zamyslet nad tím, zda toto nemůže být zrovna váš případ. V takových situacích se doporučují techniky, jako je meditace a jóga. Pomoci může také hypnóza, pokud je prováděná zkušeným odborníkem (nejčastěji psychiatrem). Každému z nás pomůže něco jiného, je jen potřeba přijít na to, co zabírá konkrétně u vás.

5) Vyhledejte pomoc

Pokud všechny pokusy selžou a váš stav se stále nelepší, nebojte se vyhledat odbornou pomoc. Velkým pomocníkem vám může být nejen gastroenterolog, ale také nutriční terapeut. Ten zhodnotí váš zdravotní stav a pomůže vám sestavit vhodný jídelníček. Důležité je i psychická podpora, které se vám od něj dostane. Snažte se nikdy nevzdávat a stále hledat nové možnosti a způsoby léčby. I když už nevíte, jak dál, vždy je nějaká možnost, které se můžete chytit. Neschovávejte se se svými problémy před světem a nezůstávejte na vše sami. Sdílet své trápení i pokroky v léčbě můžete se svým lékařem, s rodinou, přáteli, ale také s lidmi, kteří trpí stejnými problémy, jako vy. Navštivte třeba naši skupinku na Facebooku, kterou jsem vytvořila, abych si mohli vzájemně radit, vyměňovat si zkušenosti a motivovat se. 🙂