Šárka Zajíčková 10 min. 15 min.

Jakmile se vám povede projít eliminační fází, jste připraveni se vrhnout do fáze reintroduction (někdy se říká také challenge fáze). Pravděpodobně jste se díky eliminační fázi zbavili většiny symptomů a cítíte se teď mnohem lépe. Nyní budete znovu zařazovat potraviny, které máte nejspíš velmi rádi, a tudíž vám během eliminační fáze mohli chybět, a zjišťovat svou toleranci k nim. Dělá se to postupně po jednotlivých FODMAP typech (skupina za skupinou). Možná budete mít ze zařazování High-FODMAP jídel zpočátku trochu strach a budete se obávat, že vaše tělo může zareagovat podrážděním a nepříjemnými symptomy, kterých jste se během eliminační fáze pracně zbavovali. Jen tak ale zjistíte, jaké FODMAP skupiny vám skutečně vadí a jaké ne. Ty, co vám nebudou způsobovat žádné obtíže, pak budete moct opět zařadit do svého jídelníčku. Vaše dieta pak bude zase o něco pestřejší.

Fáze reintroduction je potřebná k tomu, abyste si ujasnili, které potraviny vám nedělají dobře, a které naopak bez problémů strávíte (případně jaké množství ještě snesete). Eliminační fáze Low-FODMAP diety totiž není dlouhodobou záležitostí, a už vůbec se nejedná o vhodný způsob stravování do konce vašeho života. Většina High-FODMAP potravin navíc obsahuje spoustu zdravých látek, které jsou pro lidské tělo potřebné, a byla by proto velká škoda se o ně ochudit. Jde hlavně o prebiotika potřebná pro správné fungování střevní mikroflóry a antioxidanty, které nás chrání před vznikem rakoviny. Nesmíme zapomenout ani na vlákninu, která je nutná ke správnému fungování střev a k prevenci zácpy.

Pokud během reintroduction fáze narazíte na potraviny, které vám nedělají dobře, budete alespoň vědět, že se jim máte pro příště raději vyhnout. A pokud vám naopak po jiných vůbec nic nebude, je to pro vás velké plus, protože můžete svůj jídelníček do budoucna obohatit o další suroviny.

V dalším článku si přečtete, jak přesně při reintroduction fázi postupovat.