Šárka Zajíčková 10 min. 15 min.

Dieta s názvem LOW-FODMAP je spásou pro všechny, kdo trpí syndromem dráždivého tračníku. Dokáže ale ulevit i celiakům a lidem se zánětlivým onemocněním tlustého střeva. Doporučit se dá i těm, které trápí Crohnova choroba nebo jiný nespecifický střevní zánět. Základem této diety je vyškrtnutí nevhodných a dráždivých surovin, které se skrývají pod zkratkou FODMAP. A o jaké suroviny konkrétně jde?

FODMAP je zkratka pro skupinu krátkých řetězců uhlovodíků. Konkrétně se jedná o Fermentovatelné Oligosacharidy (sem spadá například lepek, cibule, česnek,…), Disacharidy (laktóza), Monosacharidy (fruktóza) A Polyoly (alkoholové cukry). Jsou to karbohydráty, které jsou velmi špatně absorbovány v tenkém střevě. Ty pak nestrávené putují dále do tlustého střeva, kde dochází ke kvašení (fermentaci). A tady začínají lidem trpícím syndromem dráždivého tračníku známé obtíže, jako je nadýmání, křeče v břiše a průjem. U někoho může proces kvašení způsobovat místo průjmu přesný opak, a to chronickou zácpu. Ta dokáže být stejně tak nepříjemná.

Je velká škoda, že mezi špatně stravitelná jídla patří i velmi zdravé potraviny, jako jsou zejména některé druhy ovoce a zeleniny, většina mléčných produktů a výrobky z mouky. Přesto se i při striktním dodržování diety najdou chutné a zároveň zdravé pokrmy, které se rozhodně nemohou řadit mezi „neslaná nemastná“ jídla, která vás ničím neosloví. Naopak, téměř každé vaše oblíbené jídlo se dá přetvořit tak, aby bylo LOW-FODMAP, chutnalo vám a nijak vám neublížilo.

Proces dodržování diety LOW-FODMAP můžeme rozdělit do několika fází. Ta opravdu striktní fáze, při které jsou dovoleny pouze skutečně LOW-FODMAP suroviny, se nazývá eliminační. Tato fáze se doporučuje dodržovat po dobu 6 týdnů. Pokud byste ji chtěli držet déle, hrozil by vám nedostatek některých vitaminů a minerálů a vaše strava by vám mohla zevšednět.
Cílem eliminační fáze je očistit své tělo od všech HIGH-FODMAP potravin a zklidnit své zažívání.
Po skončení této fáze byste se měli cítit příjemně a bez zažívacích obtíží. Poté můžete přejít na další fázi, během které na sobě postupně zkoušíte i potraviny z HIGH-FODMAP sekce. Díky tomu zjistíte, které HIGH-FODMAP suroviny strávíte a také v jakém množství. Stejně tak se dozvíte, která jídla opravdu nezvládáte a měli byste se jim tedy vyhýbat. Tím se postupně dopracujete do třetí fáze, při které si vytvoříte svůj vlastní osobní jídelníček podle toho, na jaké potraviny reagujete dobře. Každý z nás je originál a každému z nás dělají špatně jiné HIGH-FODMAP suroviny. Proto žádnou z fází nepřeskakujte a vydržte, i když to ne vždy bude jednoduché. Výsledek totiž stojí za to.