Šárka Zajíčková 10 min. 15 min.

Potraviny z jednotlivých FODMAP skupin se do jídelníčku zařazují postupně. Nejlepší je věnovat každé skupině přesně 1 týden. Postupně tedy budete zařazovat fruktózu, laktózu, polyoly (sorbitol, mannitol), GOS (galaktooligosacharidy) a fruktany. Fruktany doporučuji nechat až na úplný závěr. Ty totiž nedokáže v tenkém střevě absorbovat ani zdravý člověk. Každému z nás tedy způsobují minimálně lehké nadýmání. Určitě je ale úplně nevynechávejte a nakonec si otestuje i je. V článku o jednotlivých FODMAP typech zjistíte, kam se které potraviny řadí a co je nejlepší začít testovat jako první.

Jak vypadá ukázkový týden při reintroduction fázi

  • Pondělí
  • Dejte si malé množství jídla , které obsahuje právě tu FODMAP skupinu, kterou jste se rozhodli tento týden testovat.

  • Úterý
  • Pokud jste předešlý den nezaznamenali žádné střevní potíže, můžete zkusit opět další porci testované FODMAP skupiny . Tentokrát však ve větším množství odpovídajícím vaší běžné porci.

  • Středa
  • Jezte pouze Low-FODMAP potraviny stejně jako při eliminační fázi .

  • Čtvrtek
  • Pokud stále nemáte zažívací potíže, dejte si testovanou potravinu ve stejné porci jako v úterý, ale tentokrát si ji dejte ráno, v poledne i večer . Tento den je z celého týdne nejvíce zátěžový .

  • Pátek – neděle
  • Opět se vraťte k potravinám vhodným pro eliminační fázi.

  • Následující pondělí začněte znovu, tentokrát ale s jídlem z další FODMAP skupiny.

Jak jsem na tom?

Po celý týden jsem nezaznamenal žádné symptomy

Jestliže se vám po zavedení dané potraviny nevrátí nepříjemné symptomy, máte jistotu, že vaše tělo tuto potravinu toleruje stejně jako i ostatní potraviny z této skupiny (např. jste bez problémů zvládli med, a je tedy vysoce pravděpodobné, že zvládnete i pomerančový džus, rum a další potraviny obsahující fruktózu). Přesto, že vám dané jídlo nedělá žádné problémy, vysaďte ho prozatím až do doby, kdy budete mít vyzkoušené všechny FODMAP skupiny. Je to kvůli tomu, že by se vám v těle zbytečně zvyšovala hladina FODMAP, která může zapříčinit horší snášenlivost všech dalších nově testovaných potravin. Aby tedy nedocházelo ke zkreslování výsledků, na pár týdnů se všech již otestovaných potravin raději vzdejte.

Symptomy se mi vrátily

Jakmile se vám nepříjemné symptomy vrátí, okamžitě přestaňte testovanou potravinu jíst a vraťte se opět k potravinám vhodným jen pro eliminační fázi až do vymizení symptomů. Pokud se vám udělá špatně už první den testování po malé dávce, je jasné, že máte k dané FODMAP skupině vysokou intoleranci. Pokud se to stane až v úterý nebo ve čtvrtek, můžete podle toho jasně určit, jaké množství ještě snesete a jak velká porce už je na vás příliš. V budoucnu si testování přesto ještě jednou zopakujte. Intolerance všech FODMAP skupin se v čase může měnit a tak to, co vám vadí teď, můžete bez problémů snášet třeba za půl roku či za 5 let… A platí to i naopak: pokud vám nyní některá FODMAP skupina nezpůsobuje obtíže, neznamená to, že ji budete snášet celý život. Z tohoto důvodu není od věci si čas od času reintroduction fázi zopakovat

.