Šárka Zajíčková 10 min. 15 min.

Reintroduction je nejspíš tou nejtěžší fází z celé Low-FODMAP diety. Zařazujete totiž do jídelníčku potraviny, kterým jste se po celou eliminační fázi vyhýbali. Je potřeba si nově přidávané jídlo pečlivě hlídat a dodržovat při tom určitá pravidla. To vše si žádá váš čas a pečlivé soustředění při sestavování jídelníčku. Pokud se ale předem připravíte, nic vás během reintroduction fáze nezaskočí. 🙂

Vybírejte si pečlivě, jaké potraviny budete testovat

Testujte vždy jen jednu potravinu týdně. Vybírejte si ze seznamu potravin doporučených k testování a u každé potraviny (odpovídající jedné skupině FODMAP) vydržte jeden týden. V případně laktózy si testování prodlužte na 2 týdny (první týden se zaměřte na potraviny se středním obsahem laktózy a druhý týden na potraviny s vyšším obsahem mléčného cukru).

Nepřeskakujte fruktany a GOS

Tyto dva typy FODMAP způsobují určité trávicí potíže i zdravým osobám. Můžete po nich být nadmutí nebo vás mohou přepadnout bolesti břicha. Proto můžete mít z těchto sacharidů strach a tudíž mít tendenci se jim vyhýbat. Rozhodně je ale v rámci testování zařaďte do jídelníčku. Můžete totiž zjistit, že v malém množství vám nebudou činit žádné větší obtíže. Jedná se o zdravé a velice často užívané potraviny, bez kterých si mnoho z nás nedokáže představit vaření (cibule, česnek…).

Pište si deníček

Celý proces reintroduction fáze si pečlivě zaznamenávejte do deníku. Velmi důslední buďte zejména při sledování porcí. Zpětně totiž budete vědět, jak velkou porci vaše tělo ještě zvládlo a po jak velkém množství se u vás objevily symptomy. Kromě snězeného jídla a velikosti porce si zapisujte i to, jak jste se v tu chvíli cítili, co jste ten den dělali, zda jste nebyli nemocní nebo jestli jste brali nějaké léky. Pište si samozřejmě i všechny reakce vašeho těla: bolelo vás břicho/měli jste průjem/trápila vás zácpa? Dobře pak vysledujete i to, zda vaše potíže skutečně způsobilo jídlo nebo hrál hlavní roli jiný faktor. Jídlo totiž není to jediné, co vám může způsobovat potíže. Často za to může stres, léky (např. antibiotika) či nemoc.

Plánujte si s rozvahou i další aktivity

Při reintroduction fázi musíte počítat s tím, že se u vás mohou objevit nepříjemné symptomy, které můžou přijít v kteroukoliv denní dobu. Proto si raději na tyto týdny neplánujte důležitá jednání či dovolenou a vyhněte se aktivitám, které vás zbytečně stresují. Naopak v této době můžete přidat v rozumné míře sport (jóga, pilates, pomalejší běh) nebo procházky.

Nepodvádějte

Během reintroduction fáze konzumujte každý týden skutečně jen jeden typ FODMAP. Ostatní jídlo, které si dáváte, by mělo splňovat kritéria Low-FODMAP. Nikdy nemíchejte více typů FODMAP najednou a nezvyšujte si zbytečně v těle celkovou FODMAP hladinu. Jen tak si budete moct udělat dokonalý obrázek o senzitivitě vašeho těla vůči všem typům problematických sacharidů.