Low-fodmap dieta

Co je to low-fodmap dieta?

Dieta s názvem LOW-FODMAP je spásou pro všechny, kdo trpí syndromem dráždivého tračníku. Dokáže ale ulevit i celiakům a lidem se zánětlivým onemocněním tlustého střeva. Doporučit se dá i těm, které trápí Crohnova choroba nebo jiný nespecifický střevní zánět. Základem této diety je vyškrtnutí nevhodných a dráždivých surovin, které se skrývají pod zkratkou FODMAP. A o jaké suroviny konkrétně jde?

FODMAP je zkratka pro skupinu krátkých řetězců uhlovodíků. Konkrétně se jedná o Fermentovatelné Oligosacharidy (sem spadá například lepek, cibule, česnek,…), Disacharidy (laktóza), Monosacharidy (fruktóza) A Polyoly (alkoholové cukry). Jsou to karbohydráty, které jsou velmi špatně absorbovány v tenkém střevě. Ty pak nestrávené putují dále do tlustého střeva, kde dochází ke kvašení (fermentaci). A tady začínají lidem trpícím syndromem dráždivého tračníku známé obtíže, jako je nadýmání, křeče v břiše a průjem. U někoho může proces kvašení způsobovat místo průjmu přesný opak, a to chronickou zácpu. Ta dokáže být stejně tak nepříjemná.

Je velká škoda, že mezi špatně stravitelná jídla patří i velmi zdravé potraviny, jako jsou zejména některé druhy ovoce a zeleniny, většina mléčných produktů a výrobky z mouky. Přesto se i při striktním dodržování diety najdou chutné a zároveň zdravé pokrmy, které se rozhodně nemohou řadit mezi „neslaná nemastná“ jídla, která vás ničím neosloví. Naopak, téměř každé vaše oblíbené jídlo se dá přetvořit tak, aby bylo LOW-FODMAP, chutnalo vám a nijak vám neublížilo.

Proces dodržování diety LOW-FODMAP můžeme rozdělit do několika fází. Ta opravdu striktní fáze, při které jsou dovoleny pouze skutečně LOW-FODMAP suroviny, se nazývá eliminační. Tato fáze se doporučuje dodržovat po dobu 6 týdnů. Pokud byste ji chtěli držet déle, hrozil by vám nedostatek některých vitaminů a minerálů a vaše strava by vám mohla zevšednět.
Cílem eliminační fáze je očistit své tělo od všech HIGH-FODMAP potravin a zklidnit své zažívání.
Po skončení této fáze byste se měli cítit příjemně a bez zažívacích obtíží. Poté můžete přejít na další fázi, během které na sobě postupně zkoušíte i potraviny z HIGH-FODMAP sekce. Díky tomu zjistíte, které HIGH-FODMAP suroviny strávíte a také v jakém množství. Stejně tak se dozvíte, která jídla opravdu nezvládáte a měli byste se jim tedy vyhýbat. Tím se postupně dopracujete do třetí fáze, při které si vytvoříte svůj vlastní osobní jídelníček podle toho, na jaké potraviny reagujete dobře. Každý z nás je originál a každému z nás dělají špatně jiné HIGH-FODMAP suroviny. Proto žádnou z fází nepřeskakujte a vydržte, i když to ne vždy bude jednoduché. Výsledek totiž stojí za to.

25 komentářů

  1. Zdravím jsem alergiky na Histamin a lepek potřebuji několik kilo dolů kde se dá přípravek pořídit děkuji za info
    Mirka

  2. Dobrý den,chtěla jsem se zeptat, jestli se mohou při dietě veškeré bezlepkové produkty, nebo se musí koukat na složení?Chtěla jsem si koupit bezlepkové těstoviny,ale obsahovaly přes 30% kukuřičné mouky.

  3. Dobrý den,
    Mohla bych se zeptat jak je to s cizrnou když výhonky z cizrny se nedoporučují? Nadále i jak to je s těstovinama ze semoliny ?
    Moc děkuji
    Moravanská

    • Dobrý den, 42 g konzervované cizrny je v pořádku, stejně tak 100 g cizrnových těstovin. Semolinové těstoviny jsou vyrobené z pšenice, tudíž jsou do eliminační fáze diety nevhodné.

  4. Dobry den, Sarko, diky za Vas blog! Chci se zeptat, zda low fodmap dieta muze pomoci i ekzemum a potizim s pleti. Rika se totiz, ze ekzem byva spojen s nezdravym strevem. vybavuji si i termin syndrom propustneho streva, ktery zpusobuje, ze postizene strevo absorbuje i latky, ktere jsou pro organismus drazdive, a vse se projevi na kuzi. Souvisi toto nejak s fodmapy?

    • Dobrý den, Zito, jsem ráda, že je vám blog užitečný. 🙂 Pokud máte přecitlivělost na určité potraviny, které jsou v eliminační fázi Low-FODMAP zakázané, skutečně vám jejich vyloučí ze stravy může pomoci zmírnit i ekzémy a další kožní problémy. Obecně se ale nedá Low-FODMAP dieta doporučit při ekzémech. Ty totiž mohou spouštět i potraviny, které jsou při dráždivém tračníku poměrně bezpečné (např. citrusy, kiwi, rajčata apod.).

  5. Dobrý den, mohu zeptat zda můžu při syndromu dr. tračníku špaldovou mouku, peču si doma chleba. Děkuji Laďka

  6. Šárko, zdravím Tě, mluvíš mi z duše. Po sedmi letech problémů jsem se objednala na gastro, kolono a výsledek – dráždivý tračník. Doporučení na Low FODMAP dietu, nestresovat se… navíc mám ještě slabá antidepresiva.
    Jak píšeš, na internetu v češtině skoro nic, stáhla jsem si dva seznamy jídel v angličtině a přeložila si je. Plus mínus ta jídla sedí, i když je to u každého individuální. Za ta léta už jsem přišla na to, co můžu a co ne… V jídle jsem hodně vybíravá a bohužel mi nejvíc chutná to, co nedělá dobře – zelenina (syrová). Za vychlazený zeleninový salátek se snad ani náhrada najít nedá…….. A tak “hřeším”, ale zároveň i hledám co by mi udělalo dobře a nějaké recepty.
    Tvoje stránka mě MOC potěšila, o tomhle problému se moc nemluví a je to škoda, spousta lidí by si ušetřila tolik trápení a mohli by začít zase žít. Někdy to není život, ale jen přežívání a každý krok ke zlepšení je super 🙂
    DĚKUJI za tyto stránky a přidávám se i na facebooku. Jinak vymýšlím také různé recepty a ráda se o ně podělím.
    Petra (30), Nymburk

    • Ahoj Péťo, díky za milou zprávu. 🙂 Když jsem si stahovala na internetu seznamy doporučených a nedoporučených potravin, v některých věcech se dost lišily, a proto jsem si sehnala několik knih a čerpala raději z nich. Vědci z Monash University ale pořád testují nové a nové potraviny, a tak se snažím seznamy potravin na svém blogu pravidelně podle toho aktualizovat. Ale jak říkáš – tohle je velice individuální a každý reaguje na potraviny jinak. Já třeba absolutně nemůžu jíst hroznové víno, papriku a pít kafe – a přitom tohle všechno je Low-FODMAP… Stejně jako ty miluju syrovou zeleninu, ale také mi nedělá moc dobře. Musím ji jíst po malých dávkách a s rozumem. Jsem moc ráda, že jsem tě tímto blogem potěšila a že ses přidala i na Facebooku. 🙂 Přidej se i do naší uzavřené skupinky, kde můžeš přidávat své tipy a rady a podělit se o svůj příběh. 🙂

      • Skupinu jsem našla a přidávám se – díky 🙂 Jsem ráda že je “uzavřená”, nemusí si každý číst o mých problémech, i když už mi nedělá tolik problém než dřív, o tom mluvit. Ráda se podělím o zkušenosti i recepty 🙂

  7. Dobrý den pani Sarka, chcem Vas poprosit o radu. Pisete, ze sa nemozu mliecne vyrobky ako smetana, mlieko.
    Tak ci sa mozu bezlaktozove tieto dva vyrobky (osobne mi nerobia dobre).
    A niektore stranky uvadzaju, ze sa v eliminacnej faze nemaju jest vobec ziadne obilniny ( vy ich tam mate dost) a ani skroby a ani ziadne mliecne vyrobky.
    Urcite by mi bole lepsie bez nich, ale mam dost podvahu, tak nechcem este viac schudnut, ze ake ste mali vy skusenosti, ci ste ich v eliminacnej faze jedla.
    Dakujem moc za radu.

    • Dobrý den Andrea, děkuji vám za dotaz. Mléčné výrobky nejsou při eliminační fázi vhodné z toho důvodu, že obsahují laktózu. Pokud si ale vyberete mléčné výrobky zbavené laktózy, je to úplně v pořádku. Parmazán, mozzarella a obecně i tvrdé sýry, jako je eidam, ementál a další, sice laktózu obsahují, ale ve velmi malém množství. Proto mohou být vhodné v eliminační fázi i tyto produkty, pokud se konzumují v rozumné míře. Samozřejmě, pokud trpíte intolerancí laktózy a vadí vám i stopové množství laktózy, pak se rozhodně vyhněte všemu, co laktózu byť i v malém množství obsahuje. Poslouchejte zkrátka své tělo a nedávejte mu to, co mu nedělá dobře. 🙂 Mně samotné například velice vadí paprika a hroznové víno, a to přesto, že jsou obě tyto potraviny Low-FODMAP. Co se týče obilovin, jsou nevhodné všechny ty, které obsahují lepek (pšenice, ječmen, žito…). Vhodnou alternativou jsou přirozeně bezlepkové obiloviny, jako je quinoa, pohanka, jáhly, amarant… Pokud máte podváhu a potřebujete trochu přibrat, vsaďte na bezlepkové obiloviny, ovoce, zeleninu, maso, vajíčka (pokud nejste vegetariánka či veganka) a případně mléčné výrobky bez laktózy (ale myslím si, že i bez nich se to dá zvládnout). 🙂 Držím pěsti ať je vám lépe. 🙂

  8. Šárko moc vám děkuji za odpověď a ještě mám jeden dotaz co se týče ječmenného misa a tempehu, zdravím Helena Sobotová

    • Krásný den Heleno, tempeh je naprosto v pořádku, protože tady sója projde fermentací už při výrobě, a tudíž už potom nekvasí v tlustém střevě. Miso raději zvolte z rýže nebo sóji a ne to ječmenné. Ječmen totiž obsahuje stejně jako další obiloviny lepek, který není při Low-FODMAP dietě úplně vhodný.

  9. Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jestli se nohou jíst vlašské ořechy, kešu a mandle, moc děkuji za odpověď Helena Sobotová

    • Dobrý den Heleno, vlašské ořechy jsou naprosto v pořádku. Bohužel kešu a mandle obsahují galaktooligosacharidy, které mohou dráždit střevo, a tudíž jsou High-FODMAP. U mandlí vás ale potěším: pokud dodržíte dávku max. 10 mandlí za den, zůstanete stále v hladině Low-FODMAP. Takže pár mandlí k snídani do kaše si tedy můžete s klidem dát. 🙂 Trávení všech skupin sacharidů je ale hodně individuální, a proto je možné, že vám konkrétně tyto oříšky vadit nebudou. Navrhuji vám si reakci vašeho těla na kešu i mandle vyzkoušet (začněte ale raději po malých dávkách).

  10. Zdravím Šárko, prosím mohla byste zveřejnit seznam potravin pro eliminační fázi, který jste používala. Děkuji moc. Katka

    • Zdravím Katko, určitě zveřejním seznam všech doporučených a naopak i zakázaných potravin, které by nám mohly škodit. Stejně tak se chystám i na popis všech jednotlivých fází této diety. Seznam potravin se pokusím přidat ještě během tohoto týdne. 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *